El Consell de Ministres va aprovar el passat 121 d’abril el Projecte de Llei d’Ensenyaments Artístics, que regula per primer cop en més de 30 anys aquests estudis. Aquesta iniciativa respon a una demanda històrica i generalitzada de regulació per part del sector, posada de manifest per la seva participació àmplia en l’elaboració del text.
Les principals associacions i federacions de l’àmbit artístic, entre elles la Unión de Músicos, entitat de la qual en forma part l’ACIMC, han intervingut en el procés d’elaboració. La futura norma afectarà 140.000 estudiants i 14.000 docents, i un sector de gran potencial social, cultural i econòmic.
“És una resposta a una demanda del sector artístic, que majoritàriament veu amb bons ulls aquesta llei”, ha assenyalat la ministra d’Educació i Formació Professional, Pilar Alegría. Tanca un cercle estratègic que va començar amb la Llei d’Educació, va seguir amb la Llei d’FP, la de Ciència i, després, la d’Universitats; i ara ho tanquem amb aquesta llei. Una aposta clara per la transformació i la modernització del sistema educatiu del nostre país”, ha afegit.
El text planteja un marc normatiu bàsic que homologa els ensenyaments artístics superiors a l’Espai Europeu de l’Educació Superior, equiparant-los a les universitàries; i els ensenyaments artístics professionals al Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, és a dir, al nou sistema de Formació Professional, obrint també la possibilitat del reconeixement i l’acreditació d’aquestes competències als treballadors del sector.
Hi haurà quatre nous cossos docents (de professors i de catedràtics d’Ensenyaments Superiors; i de professors i de catedràtics d’Ensenyaments Professionals), a més dels Mestres de Taller d’Ensenyaments Artístics. La integració serà voluntària i hi haurà un ampli calendari transitori per fer-ho. El projecte de llei afavoreix l’activitat investigadora del professorat dels centres públics i la seva contribució a la creació artística. Preveu també la creació de nous ensenyaments com els Audiovisuals.
En quant als alumnes d’aquestes disciplines, la norma reconeix el dret a accedir a aquests estudis, així com a la seva participació i representació, i equipara les beques dels estudiants d’ensenyaments superiors a les dels universitaris. Finalment, els centres tindran més autonomia pedagògica i organitzativa i es podran associar entre ells per crear ‘Campus de les Arts’.